Kort om løsningen
eFaktura i Zirius er enkelt å komme igang med. Tjenesten aktiveres ved å tykke på Aktiver eFaktura under Fil-Klient Innstillinger i Zirius.
Forutsetning for kommunikasjon med API’et er at firma er aktivert på zerp.no
Opprette forsendelse eFaktura på dine kunder
I nettbanken kan din kunde velge å automatisk godta eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr tjenesten og som man har et kundeforhold til, eFaktura som digitalt førstevalg for faktura (Ja takk til alle).
Gitt at dine kunder har valgt eFaktura som digitalt førstevalg for faktura (Ja takk til alle) så vil det automatisk opprettes forsendelse eFaktura på kunden i Zirius.
Ordrerutinen i bruk er lik standard ordreflyt i Zirius. Dersom det på kunde ligger både e-postforsendelse og eFaktura, vil Zirius benytte eFaktura som forsendelse av faktura.
Masseopprette forsendelse eFaktura
Det er rutine for å masseopprette eFaktura som forsendelse på de av kundene som har satt “eFaktura som digitalt førstevalg for faktura (Ja takk til alle)” i sin nettbank. Rutinen finnes under Fil-Forsendelse Opprett eFaktura forsendelser. Når du benytter denne rutinen sjekkes ditt kunderegister og det vises liste over de kundene som ønsker eFaktura som digitalt førstevalg. Rutinen for masseopprettelse vil som standard opprette eFaktura på de som kan motta. Bekreft OK.
Fra kundekortet
Ønsker du å aktivere eFaktura fra kundekortet, gjøres det ved å stå på aktuell kunde og trykke på ikon for å opprette eFaktura
eFaktura i bruk
Kreditnota som eFaktura
Kreditnota til kunde vil sendes som eFaktura, men med verdi kr 0,00. Dette for at mottaker skal få tilgang til linken til den faktiske kreditnotaen i .pdf
Sjekken som kjøres pr kunde for å finne om de kan motta eFaktura
Det er følgende felter fra kundekortet som benyttes.
C) Kundens navn
D) Kundens Adresse
E) Kundens Mobilnr. og /eller Kundens E-postadresse
Sjekke status på en sendt eFaktura
eFaktura sendes som vanlig forsendelse fra Zirius. Når det gjelder eFaktura kan det skje at selv om den er sendt vellykket, kan det senere likevel skje at den blir avvist og at den ikke kommer frem til mottaker.
For å sjekke slike tilfeller er det laget en egen rutine. Gå til Forsendelser og start eFaktura rapport. Da listes de eFaktura som er sendt ut i angitt periode, og du kan markere og høyreklikke på en eller flere, og velge sjekk status. Da vil det kvitteres tilbake, og dersom en har blitt avvist får du beskjed om det. Da må altså denne fakturaen sendes pånytt som vanlig .pdf på e-post.