Danske Bank stenger for filremittering (Telepay) fra 1 mai 2025. Det innebærer at må du aktivere ZTL for OnlineBank med Danske Bank. ZTL er basert på det nyeste formatet for kommunikasjon med bankene, OpenBanking.
Utbetaling lønn skal nå være på plass, unntatt dersom lønnsmottaker har utenlandsk bankkonto.
Se beskrivelsen her for aktivering av ZTL
Det er begrensninger i løsningen med Danske Bank. De arbeider med å forbedre løsningen, men i skrivende stund er status som følger:
- Det er pr nå ikke mulig å sende betalinger til utlandet. Dette arbeides det med og løsningen vil være på plass innen Juli
- Det er ikke mulig å kansellere en betaling via løsningen, kansellering av godkjent betaling må gjøres i nettbanken. En betaling som er kansellert i nettbanken blir ikke automatisk merket som kansellert i Zirius, men det vil være mulig å kansellere den fra Overført når betalingen er kansellert i nettbanken.
- Når en betaling avvises ved godkjenning med BankID, gis det ingen feilmelding med informasjon om årsaken. Det er blitt informert oss at Danske Bank jobber med å rette dette, men årsaken vil kun bli gitt i signeringssteget (BankID dialogen) og ikke som en status på transaksjonen. Det vil derfor ikke vises i som avvist i Zirius.
- Betalinger som godkjennes med forfallsdato på en «non-banking» blir godkjent men vil bli behandlet i banken «neste dag» etter non-banking dag.
- Max 15 betalinger i en godkjenning (kan også se ut til at det gjelder utbetaling Lønn når antall lønnsmottagere er over 15 stk)
- Samtykke må fornyes pr 90 dager
- Kontotransaksjoner fra Danske Bank inneholder mindre informasjon enn normalt. En konsekvens er at det ikke blir vist IB /UB og i Perioden i OnlineBank Avstemming.
- «Mirror konto» /»Cash pool konto » støttes ikke i OpenBanking
Beskrivelsen over vil bli oppdatert når det skjer endringer/forbedringer i løsningen.