Zirius Hjelp Portal

Ny kunde

5 views 0

Opprett ny kunde, eller redigere eksisterende kunde

Opprettelse av ny kunde er enklest ved bruk av kundens org.nr. Legg inn org.nr. og velg ikonet for søk, så hentes firmadetaljer fra Brreg.no. Det er selvfølgelig også mulig å legge inn kundedetaljer manuelt. Ny kunde kan også opprettes ved ordre/fakturaregistrering, eller fra hurtigmenyen som er tilgjengelig i alle skjermbilder i Zirius Portal

Ved ny kunde vil Zirius tildele neste ledige kundenummer automatisk. Det er mulig å definere egen struktur for kundenummer hvis ønskelig, men det er anbefalt at kundenummer tildeles automatisk.

Fanene i kundekortet


Generelt: Her legges kunde/firma og fakturaadresse inn. Legg inn org.nr. og velg søk for å søke etter kunde i Brønnøysundregisteret, og kunde opprettes automatisk.  Logo kan legges inn, men benyttes ikke til noe mer enn intern visning.

Betaling:
Betalingsbet.: Brukes for forfallsdato på faktura. Hent rett betalingsbetingelse fra nedtrekksmenyen eller opprett ny betalingsbetingelse ved + tegnet.
Betalingsmåte: Standard er Faktura
Valuta: Styrer valuta på faktura. Er kundens valuta annen enn NOK, skrives faktura ut på engelsk. Ny valuta kan legges til under Oppsett-Faktura-Valuta, der oppdateres også valutakursen.
Moms: Styrer hvordan kunde skal MVA-behandles. Standard er MVA-Behandles (MVA-kode hentes fra vare), men valgene som finnes i tillegg er MVA-Fritatt og Utførsel (MVA – fritatt). Dette styrer momsbehandlingen og skattemeldingen (momsoppgaven) hvis faktura blir overført til Zirius.

Kontaktperson: Det kan registreres en eller flere kontaktpersoner på en kunde. Kontaktperson angitt som standard blir benyttet som Kundens ref. ved opprettelse av nytt tilbud, ordre eller faktura. Ved EHF fakturering, er Kundens ref. påkrevd informasjon.

Forsendelse: Det må settes opp forsendelse for kunde når faktura sendes elektronisk. Angi forsendelsesmetode, så gjør Zirius resten. Ved Fakturer skjer det automatisk utsendelse dersom det er angitt på kunden. Forsendelsesmåte som er angitt på kundekortet kan overstyres ved ordre/fakturaregistering. Zirius Portal sjekker automatisk om kundens org.nr er registrert i Elma, altså om de kan motta EHF faktura. Finnes kunden i Elma vil det automatisk bli opprettet forsendelse EHF på kunden. For de kundene som ikke kan motta EHF er anbefalingen e-post. Dersom kunden vil ha faktura tilsendt i papirform er anbefalingen tjenesten OnlinePrint.

  • Ingen: Det vises en faktura til skjerm, som må skrives ut på egen skriver og sendes manuelt.
  • E-post: Sender e-post med faktura som PDF vedlegg.
  • FTP: krever oppsett av ftp server.
  • Aksesspunkt EHF: Sender faktura på EHF format.  Les mer om EHF her
  • Zirius OnlinePrint: Sender faktura elektronisk til et printsenter, som skriver ut, pakker og postlegger faktura dagen etter. Les mer om OnlinePrint her

Hendelsesloggen viser hva som er sendt ut elektronisk til kundene. Hendelsesloggen finnes under Oppsett-Faktura

Leveringsadresse: Det kan registreres en eller flere leveringsadresser. Standard leveringsadresse fra kundekortet blir valgt ved opprettelse av nytt tilbud, ordre eller faktura på kunden. Uten leveringsadresse på kundekortet, velges fakturaadresse som leveringsadresse på faktura.

Etiketter: Etikett er en måte å gruppere kunder på, for enklere søk/oppslag i ettertid.

Notat: Legg inn eventuelle notat på kunde. Det er mulig å endre eller slette et notat.

Kontrakt: For bruk ved EHF fakturering, men er ikke aktivisert i skrivende stund.