Zirius Hjelp Portal

Danske Bank

0 views 0

Danske Bank stenger for filremittering (Telepay) fra 1 mai 2025. Det innebærer at må du aktivere ZTL for OnlineBank med Danske Bank. ZTL er basert på det nyeste formatet for kommunikasjon med bankene, OpenBanking.

Utbetaling lønn skal nå være på plass, unntatt dersom lønnsmottaker har utenlandsk bankkonto.

Se beskrivelsen her for aktivering av ZTL

Det er begrensninger i løsningen med Danske Bank. De arbeider med å forbedre løsningen, men i skrivende stund er status som følger:

  • Det er pr nå ikke mulig å sende betalinger til utlandet. Dette arbeides det med, og det vil forhåpenligvis være på plass iløpet av første halvdel av mai.
  • Det er ikke mulig å kansellere en betaling via løsningen, kansellering av godkjent betaling må gjøres i nettbanken. En betaling som er kansellert i nettbanken blir ikke automatisk merket som kansellert i Zirius, men det vil være mulig å kansellere den fra Overført dersom betalingen allerede er kansellert i nettbanken.
  • Når en betaling avvises ved godkjenning med BankID, gis det ingen feilmelding med informasjon om årsaken. Det er blitt informert oss at Danske Bank jobber med å rette dette, men årsaken vil kun bli gitt i signeringssteget (BankID dialogen) og ikke som en status på transaksjonen. Det vil derfor ikke vises i som avvist i Zirius.
  • Betalinger som godkjennes med forfallsdato på en «non-banking» dag eller forfallsdato i dag, men etter siste clearing, vil bli avvist av Danske Bank.
  • Max 15 betalinger i en godkjenning.
  • Samtykke må fornyes pr 90 dager

Beskrivelsen over vil bli oppdatert når det skjer endringer/forbedringer i løsningen.

MENY