Zirius Hjelp ERP

Service

0 views 0

Servicemodulen er basert på Prosjekt i Zirius, og hovedmålet er at man kan registrere og følge opp et serviceoppdrag på en rask og god måte. Servicemodulen forutsetter at varene har serienummer, men finnes ikke serienummer i Zirius kan det legges til manuelt. Alle registrerte serienummer blir opprettet som et individ i et individregister.

  • Registrer detaljer for serviceoppdrag og velg tid og hvem som skal utføre jobben
  • Legg til vare som skal medgå i oppdraget, reserver fra lager eller bestill inn fra leverandør.
  • Registrer materiell og timeforbruk, og tilknytt inngående bilag for eventuelle andre kostnader.
  • Generer delfaktura, feks ved forhåndsbetaling av deler som må bestilles inn, eller sluttfaktura når jobben er ferdig.
  • Se detaljert regnskapstatus for fortjeneste på serviceoppdrag.

Muligheter i Zirius Service

  • SMS utsending til kunde fra serviceoppdraget.
  • Oppdatering av kalender for servicemedarbeider
  • Dokumentarkiv for tilhørende bilag.
  • Notater for hva som er gjort på oppdraget, både Eksterne og Interne
  • Full historikk på servicejobb, serienummer og individnummer
  • Eget Individregister for tidligere solgte maskiner/utstyr. Individregisteret kan også, som eksempel, brukes til oversikt over kundens alarmanlegg med tilhørende informasjon.
  • Materielluttak ved håndterminal (Android enhet), utvidet rutine.
  • Tett integrert med Zirius Kasse. Oppslag og registrering av serviceoppdrag fra kassen, og kunde kan betale for utført service rett i kassen. Kasse er egen modul i Zirius.

Legg til Service søk på Mitt område:For rask tilgang finnes søk og oppslag på Serviceoppdrag fra Mitt område. Fra Mitt område kan det også søkes etter beskrivelse/notater som er lagt til serviceoppdraget. Les mer om Mitt område her

 Zirius Service

Hovedbilde er delt inn i faner, hvor hver fane viser status for de forskjellige oppdragene.

  • Ubehandlede: Oppdrag som er opprettet, men det er ikke tildel en person som Utføres av.
  • Under behandling: Det er tildelt person til oppdraget.
  • Klargjort: Oppdrag som er ferdige blir meldt over til status Klargjort, klar til henting av kunde.
  • Historikk: Oppslag på alle registrerte Serviceoppdrag, også avsluttende.
  • Individer: Oversikt over opprettede individer, med mulighet for filtrering på gruppe/type. Se egen beskrivelse av individregisteret.

Til høyre i bildet finnes tilgang til Rutiner, Grunndata og Rapporter

Rutiner

  • Ny service: For å registrere nytt serviceoppdrag
  • Nytt individ: For å registrere nytt individ
  • Innstillinger: Går til samme oppsett som under Fil-Klient innstillinger -individ
  • Søk i notater:  Søk i servicenotater.

Grunndata service: Gruppering av serviceoppdrag. En god struktur på Servicegruppe og -type gjør filtrering av oppslag/rapporter bedre i etterkant. De forskjellige gruppene/typene som blir opprettet vil kunne brukes som filtrering i hovedbilde.

Oppsett/gruppering er tilsvarende som benyttes i Prosjekt, les mer om Servicegrupper og -typer under oppsett Prosjekt her

Grunndata individ

  • Ny gruppe
  • Endre gruppe
  • Individtype

Rapporter

  • Serviceoversikt for angitt periode.