Servicemodulen er basert på Prosjekt i Zirius, og hovedmålet er at man kan registrere og følge opp et serviceoppdrag på en rask og god måte. Servicemodulen forutsetter at varene har serienummer, men finnes ikke serienummer i Zirius kan det legges til manuelt. Alle registrerte serienummer blir opprettet som et individ i et individregister. Service er tilleggsmodul i Zirius og krever egen lisens.
- Registrer detaljer for serviceoppdrag og velg tid og hvem som skal utføre jobben
- Legg til vare som skal medgå i oppdraget, reserver fra lager eller bestill inn fra leverandør.
- Registrer materiell og timeforbruk, og tilknytt inngående bilag for eventuelle andre kostnader.
- Generer delfaktura, feks ved forhåndsbetaling av deler som må bestilles inn, eller sluttfaktura når jobben er ferdig.
- Se detaljert regnskapsstatus for fortjeneste på serviceoppdrag.
Muligheter i Zirius Service
- SMS utsending til kunde fra serviceoppdraget.
- Oppdatering av kalender for servicemedarbeider
- Dokumentarkiv for tilhørende bilag.
- Notater for hva som er gjort på oppdraget, både Eksterne og Interne
- Full historikk på servicejobb, serienummer og individnummer
- Eget Individregister for tidligere solgte maskiner/utstyr. Individregisteret kan også, som eksempel, brukes til oversikt over kundens alarmanlegg med tilhørende informasjon.
- Materielluttak ved håndterminal (Android enhet), utvidet rutine.
- Tett integrert med Zirius Kasse. Oppslag og registrering av serviceoppdrag fra kassen, og kunde kan betale for utført service rett i kassen. Kasse er egen modul i Zirius.
Legg til Service søk på Mitt område:For rask tilgang finnes søk og oppslag på Serviceoppdrag fra Mitt område. Fra Mitt område kan det også søkes etter beskrivelse/notater som er lagt til serviceoppdraget. Les mer om Mitt område her
Zirius Service
Hovedbilde er delt inn i faner, hvor hver fane viser status for de forskjellige oppdragene.
- Ubehandlede: Oppdrag som er opprettet, men det er ikke tildel en person som Utføres av.
- Under behandling: Det er tildelt person til oppdraget.
- Klargjort: Oppdrag som er ferdige blir meldt over til status Klargjort, klar til henting av kunde.
- Historikk: Oppslag på alle registrerte Serviceoppdrag, også avsluttende.
- Individer: Oversikt over opprettede individer, med mulighet for filtrering på gruppe/type. Se egen beskrivelse av individregisteret.
Til høyre i bildet finnes tilgang til Rutiner, Grunndata og Rapporter
Rutiner
- Ny service: For å registrere nytt serviceoppdrag
- Nytt individ: For å registrere nytt individ
- Innstillinger: Går til samme oppsett som under Fil-Klient innstillinger -individ
- Søk i notater: Søk i servicenotater.
Grunndata service: Gruppering av serviceoppdrag. En god struktur på Servicegruppe og -type gjør filtrering av oppslag/rapporter bedre i etterkant. De forskjellige gruppene/typene som blir opprettet vil kunne brukes som filtrering i hovedbilde.
Oppsett/gruppering er tilsvarende som benyttes i Prosjekt, les mer om Servicegrupper og -typer under oppsett Prosjekt her
Grunndata individ
- Ny gruppe
- Endre gruppe
- Individtype
Rapporter
- Serviceoversikt for angitt periode.